fbpx
 

Parents’ CornerCharacteristics of Effective Teaching and Learning

November 8, 2022

When parents think about ‘teaching and learning’ for a young child, we normally think about children being taught how to read, write, and count.  Often times we forget that there are other skills and knowledge that are very much foundational and must be practiced alongside academic skills.  These are the life skills necessary for children to grow into lifelong learners who are creative, critical, independent, and competent problem solvers. We cannot predict what challenges the children will face in the future, and so the best preparation we can give them is to train them to learn and think for themselves.

The EYFS framework includes an essential element called “Characteristics of Effective Teaching and Learning”.  There are three Characteristics which are all interconnected:

  • Playing and exploring – Children investigate and experience things, and ‘have a go’.
  • Active learning – Children concentrate and keep on trying if they encounter difficulties, and enjoy achievements.
  • Creating and thinking critically – Children have and develop their own ideas, make links between ideas, and develop strategies for doing things.

Playing and exploring involve a great deal of important skills.  Children learn to observe, engage curiosity, use senses to explore the world around them, and pursue particular interests.  During pretend play, they develop creativity and make sense of their experiences.  Playing and exploring also allow them to initiate activities, seek challenge, and take risk.  Because of the nature of play, children can practice to ‘have a go’ and learn by trial and error.  When children see playing and exploring as a way of learning, they are more likely to develop into learners for life.

Children experience active learning when they are engaged in what they are doing and feel motivated to do more.  They will be able to get more involved, maintain focus longer, and pay attention to details. When faced with challenges, they are more likely to persist and keep on trying, and enjoy the satisfaction of their accomplishments.  It’s not about getting an extrinsic reward like stickers or treats, but it’s about knowing that not giving up but persevere to overcome a challenge is worthwhile.  Active learning trains children in the vital skills of persistence and resilience.

Creating and thinking critically means helping children to have and test their own ideas.  As they make links and notice patterns, they’ll get better at making predictions, strategies, and decisions.  Critical thinking sounds like a grown-up skill, but it is actually cultivated from a very young age.  Having the right experiences support children to develop ideas and logic.

Every learning experience at Oakbury has been designed and developed with these Characteristics of Effective Teaching and Learning in mind.  We are committed to building the foundation for bright futures.

Schedule a school visit today to observe these Characteristics in action!

—————————————————————————

ลักษณะของการสอนและการเรียนรู้ที่มีประสิทธิภาพ

เมื่อพ่อแม่คิดถึง ‘การสอนและการเรียนรู้’ สําหรับเด็กเล็ก เรามักจะนึกถึงเด็กที่ได้รับการสอนให้อ่าน เขียน และการคำนวณ  บ่อยครั้งที่เราลืมไปว่ายังมีทักษะและความรู้อื่นๆ ที่จำเป็นในการปูพื้นฐานที่สำคัญให้กับเด็กและต้องได้รับการฝึกฝนควบคู่ไปกับทักษะทางวิชาการ  นี่คือทักษะการใช้ชีวิตที่จําเป็นสําหรับเด็กๆ ที่จะเติบโตเป็นผู้ที่ชอบเรียนรู้ ที่เป็นนักแก้ปัญหาที่มีความคิดสร้างสรรค์ มีวิจารณญาณ เป็นอิสระ และมีความสามารถ เราไม่สามารถคาดเดาได้ว่าเด็กจะเผชิญความท้าทายอะไรบ้างในอนาคต ดังนั้นการเตรียมที่ดีที่สุดที่เราสามารถให้พวกเขาได้คือการฝึกให้พวกเขาเรียนรู้และคิดด้วยตนเอง

ดังนั้น หลักสูตร EYFS จึงประกอบด้วยองค์ประกอบสําคัญที่เรียกว่า “ลักษณะของการสอนและการเรียนรู้ที่มีประสิทธิภาพ”  มีสามลักษณะซึ่งเชื่อมโยงถึงกันทั้งหมด:

  • การเล่นและการสํารวจ – เด็กๆ จะตรวจสอบและมีประสบการณ์กับสิ่งต่างๆ และ ‘ลงมือทำ’
  • การเรียนรู้ที่กระตือรือร้น – เด็กๆ มีสมาธิและลองหาวิธีแก้ไขไปต่อเรื่อยๆหากพวกเขาประสบปัญหา และสนุกกับความสําเร็จในการแก้ไขปัญหานั้นได้
  • การสร้างและการคิดอย่างมีวิจารณญาณ – เด็กๆ มีและพัฒนาความคิดของตนเองเชื่อมโยงระหว่างความคิดและพัฒนากลยุทธ์ในการทําสิ่งต่างๆ

การเล่นและการสํารวจ เกี่ยวข้องกับทักษะที่สําคัญมากมาย  เด็กเรียนรู้ที่จะสังเกต อยากรู้อยากเห็น ใช้ประสาทสัมผัสเพื่อสํารวจโลกรอบตัวพวกเขา และเสาะหาความสนใจเฉพาะตัว  ในระหว่างการแกล้งเล่น (Pretend Play)พวกเขาได้พัฒนาความคิดสร้างสรรค์และทําความเข้าใจกับประสบการณ์ที่พวกเขาได้รับ  การเล่นและการสํารวจยังช่วยให้พวกเขาชอบที่จะริเริ่มทำกิจกรรม แสวงหาความท้าทาย และลองเสี่ยง  เนื่องจากลักษณะของการเล่น เด็กๆสามารถได้ลองทำ และเรียนรู้โดยการลองผิดลองถูก  เมื่อเด็กเห็นว่าการเล่นและการสํารวจเป็นวิธีการเรียนรู้ พวกเขามีแนวโน้มที่จะพัฒนาเป็นผู้ที่ชอบเรียนรู้ตลอดชีวิต

เด็กๆได้รับประสบการณ์จาการเรียนรู้อย่างกระตือรือร้น เมื่อพวกเขาเข้าถึงในสิ่งที่พวกเขากําลังทํา พวกเขาจะรู้สึกมีแรงจูงใจที่จะทํามากขึ้น  พวกเขาจะสามารถมีส่วนร่วมได้มากขึ้น รักษาโฟกัสได้นานขึ้น และใส่ใจกับรายละเอียดได้มากขึ้น เมื่อต้องเผชิญกับความท้าทายพวกเขามีแนวโน้มที่จะยืนหยัดและพยายามต่อไปและเพลิดเพลินไปกับความพึงพอใจในความสําเร็จของพวกเขา  มันไม่ได้เกี่ยวกับการได้รับรางวัลภายนอก เช่น สติกเกอร์ หรือขนม แต่มันเกี่ยวกับการรู้ว่าการไม่ยอมแพ้ อดทนที่จะเอาชนะความท้าทาย มันช่างคุ้มค่าจริงๆ  การเรียนรู้แบบแอคทีฟจะฝึกเด็กๆ ในทักษะที่สําคัญของความพากเพียรและไม่ยอมแพ้ต่ออุปสรรค

การสร้างและการคิดอย่างมีวิจารณญาณ หมายถึง การเปิดโอกาสให้เด็กได้ทดสอบความคิดของตนเอง  เมื่อพวกเขาสามารถค้นพบการเชื่อมโยงและสังเกตเห็นถึงรูปแบบ พวกเขาจะสามารถคาดการณ์ สร้างกลยุทธ์ และตัดสินใจได้ดีขึ้น  การคิดอย่างมีวิจารณญาณฟังดูเหมือนเป็นทักษะสำหรับคนที่โตแล้ว แต่จริงๆ แล้วมันได้รับการปลูกฝังมาตั้งแต่อายุยังน้อย  ประสบการณ์ที่เหมาะสมจะสนับสนุนให้เด็กพัฒนาทางด้านความคิดและตรรกะของพวกเค้า

ทุกประสบการณ์การเรียนรู้ที่ Oakbury ได้ถูกออกแบบและพัฒนาโดยคํานึงถึงลักษณะของการสอนและการเรียนรู้ที่มีประสิทธิภาพเหล่านี้  เรามุ่งมั่นที่จะสร้างรากฐานให้นักเรียนตัวน้อยๆของเราเพื่ออนาคตที่สดใสของพวกเค้า

ผู้ปกครองสามารถทำนัดเพื่อมาเยี่ยมชมโรงเรียนวันนี้ และมาสัมผัสวิธีการสอนในลักษณะเหล่านี้ได้ด้วยตัวคุณเอง!

 

Content by

Eva Horia, Ph.D.

Vice Principal @ Oakbury International School

CONTACT US

Oakbury International School
99/9 Soi Ladphrao 35 Ladphrao Rd.,
Chatuchak District, Bangkok,
Thailand 10900
Phone: +66 92 599 9093
Email: office@oakbury.ac.th
Office Hours: Mon-Fri 8.00 AM – 4.00 PM

ACCREDITED by
https://i0.wp.com/oakbury.ac.th/wp-content/uploads/2023/09/MOE.jpg?fit=100%2C100&ssl=1
https://i0.wp.com/oakbury.ac.th/wp-content/uploads/2022/05/opec-logo.png?fit=100%2C100&ssl=1
MEMBER of
https://i0.wp.com/oakbury.ac.th/wp-content/uploads/2023/04/ISAT-150-%C3%97-150-px.jpg?fit=150%2C150&ssl=1
https://i0.wp.com/oakbury.ac.th/wp-content/uploads/2024/10/Untitled-design.png?fit=150%2C150&ssl=1
© Copyright 2022 Oakbury International School. All rights reserved.