Parents in the busy metropolitan like Bangkok are used to the hurried lifestyles and the demands of competitive society. And as parents, we tend to apply the same mindset in the way we rear our children. With the good intention to give the best future to our children, we put extra attention to make sure our children perform excellently in their academics. The focus shifted to producing an impressive report card. Little did we realize how all these well-intentioned efforts rob our children from the one basic activity that they need most: free child-centered play.
Play is not only important in promoting healthy child development, but it is also essential for children to learn building positive relationships in their lives. When playing, children use their creativity while developing their physical, cognitive, and emotional strength. For young children, play is the means for them to engage and interact with the world around them. They can grow their imagination, try new things, learn social skills, and overcome fears. As they play, children develop new competencies that help them become problem solvers, confident and resilient when they face challenges in the future. Undirected play allows children the opportunities to work in group, resolve conflicts, and advocate for themselves. When playing, children are able to create new knowledge and skills in enjoyable ways, associating learning with fun. This is indeed the key to build the life-long love of learning that they can carry through to their adult lives.
That is why at Oakbury we take Play so seriously. Play is integral to every learning activity at Oakbury. We combine guided play with child-led play. Our programmes incorporate movement play, sensory play, messy play, pretend play, and schematic play. Our school settings are designed to encourage active movement, excite the explorative spirits, and provide tons of fun!
———————————————–
ทําไมโอ๊คบิวรี่ถึงจริงจังกับการเล่น
ผู้ปกครองที่ใช้ชีวิตอยู่ในเมืองหลวงที่พลุกพล่านอย่างกรุงเทพฯ ย่อมคุ้นเคยกับความคิดและวิถีชีวิตที่เร่งรีบและมีการแข่งขันสูง และในฐานะพ่อแม่ เรามักจะใช้ความคิดแบบเดียวกันในวิธีที่เราเลี้ยงดูลูกๆของเรา ด้วยความตั้งใจที่ดีที่จะให้อนาคตที่ดีที่สุดแก่ลูกของเรา พ่อแม่จึงใส่ใจเป็นพิเศษและให้ความสำคัญกับแค่เรื่องการเรียนในด้านวิชาการของลูก และต้องการให้ลูกเรียนได้เกรดดีๆเพียงอย่าวเดียว แต่หารู้ไม่ว่าเจตนาที่ดีเหล่านี้ได้ปล้นลูกๆของเราจากกิจกรรมพื้นฐานอย่างหนึ่งที่พวกเขาต้องการมากที่สุด: การเล่นที่เน้นเด็กเป็นศูนย์กลาง
การเล่นไม่เพียงแต่มีความสําคัญในการส่งเสริมพัฒนาการของเด็กให้มีสุขภาพดี แต่ยังเป็นสิ่งสําคัญสําหรับเด็กๆ ที่จะต้องเรียนรู้ในสร้างความสัมพันธ์เชิงบวกในชีวิตของพวกเขาด้วย ในขณะที่พวกเขาเล่น เด็กๆจะใช้ความคิดสร้างสรรค์ควบคู่ไปกับการพัฒนาความแข็งแกร่งทางร่างกาย ความรู้ความเข้าใจ และอารมณ์
สําหรับเด็กเล็ก การเล่นเป็นวิธีที่พวกเขาจะได้มีส่วนร่วมและโต้ตอบกับโลกรอบตัวพวกเขา พวกเขาสามารถใส่จินตนาการ ลองสิ่งใหม่ๆ เรียนรู้ทักษะทางสังคม และเอาชนะความกลัว การเล่นจะพัฒนาความสามารถใหม่ๆ ที่ช่วยให้พวกเขากลายเป็นนักแก้ปัญหาที่มีความมั่นใจ และไม่กลัวอุปสรรคเมื่อพวกเขาต้องเผชิญกับความท้าทายในอนาคต การเล่นแบบฟรีสไตล์ช่วยให้เด็กๆ มีโอกาสทํางานกันเป็นกลุ่ม หาทางออกจากความขัดแย้ง และช่วยเหลือตนเองได้ การเล่นสามารถสร้างความรู้และทักษะใหม่ๆได้อย่างสนุกสนาน ซึ่งเป็นการเชื่อมโยงระหว่างการเรียนรู้กับความสนุกสนานเข้าด้วยกัน นี่คือกุญแจสําคัญในการสร้างความรักในการเรียนรู้ให้อยู่กับเด็กตลอดจนพวกเขาได้เติบใหญ่ไปเป็นผู้ใหญ่ที่ดีของสังคม
นั่นคือเหตุผลที่ Oakbury ให้ความสําคัญกับ ‘การเล่น’ เป็นอย่างมาก การเล่นเป็นส่วนสําคัญของทุกกิจกรรมการเรียนรู้ที่ Oakbury เราผสมผสานการเล่นแบบมีไกด์เข้ากับการเล่นที่นําโดยเด็ก โปรแกรมการเรียนของเราประกอบด้วย การเล่นแบบเน้นเคลื่อนไหวร่างกาย การเล่นแบบใช้ประสาทสัมผัส การเล่นแบบเปื้อนเปรอะ การเล่นแบบแสดงบทบาท และการเล่นที่เน้นการทำซ้ำ สิ่งแวดล้อมในโรงเรียนของเราได้ถูกออกแบบมาเพื่อส่งเสริมการเคลื่อนไหวของเด็ก สร้างความตื่นเต้น น่าค้นหา และให้ความสนุกสนานอย่างมากมาย!
Content by
Eva Horia, Ph.D.
Vice Principal @ Oakbury International School