As children grow, they continually meet new situations and learn from the new experiences. How they engage with the new experience and overcome the challenge is important for their learning process. However, we have all met children who refused to participate, shying away and wouldn’t give it a try. There are many reasons for that. Of course, the child’s own temperament and personality plays a role, but as adults around them, we can help the children to open up to new experience by supporting their confidence.
Firstly, we need to guide how a child think about themselves and nurture their feelings of being valued. Help them to believe in themselves, that they are important; what they think, feel, need, and do matter.
- Pay attention to what they say with words and body language. Observe their interests and respond supportively. Practice good listening (see our previous post on “4 Ways to Model Good Listening to Your Kids”).
- They deserve learning space. Do not rush children when they are trying to tell you something or when they are making effort to accomplish something challenging. It can be very tempting to just do the things for the child (or complete their sentence), but that will not train them to be able to do it themselves in the future. Wait patiently nearby, let them know we are here if they need help. If they struggle or get frustrated, we can offer guidance.
- Encourage and celebrate every effort, even if the attempt is not successful. Assure them that it is okay to make mistake and try again. Give praise on the effort, not the result, to help children build confidence to experiment and explore.
The next important thing is to capture the opportunities that we can use to support their confidence. If the child is working on a jigsaw puzzle and asks you for help, you can encourage them to do it themselves while giving suggestion such as “Have you tried this piece?” And when the child completed the jigsaw, give a specific praise “You showed great patience and kept trying every piece until you found them all. What a great effort!” If the child offers help when they see you do a certain chore, let them get involved and thank them like you would to any other adult. Knowing that we understand and appreciate their efforts will contribute to their self-esteem.
Children are always watching us and learning by imitating. We must be good role models to them, modeling the right attitude and behaviour when faced with challenges. We can encourage their confidence by showing enthusiasm and enjoyment towards a new experience.
At Oakbury, our teachers are intentional in helping children build confidence through our close interactions with individual child and the carefully crafted activities. Come visit Oakbury to find out more!
—————————————————————-
การสร้างความมั่นใจในเด็กเล็ก (ซีรี่ย์การสร้างอุปนิสัยเด็ก)
เมื่อเด็กโตขึ้นพวกเขาพบกับสถานการณ์ใหม่อย่างต่อเนื่องและเรียนรู้จากประสบการณ์ที่ได้รับ วิธีที่พวกเขามีส่วนร่วมกับประสบการณ์ใหม่และเอาชนะความท้าทายเป็นสิ่งสําคัญสําหรับกระบวนการเรียนรู้ของพวกเขา อย่างไรก็ตามเราคงต้องเจอกับเด็กที่ปฏิเสธที่จะเข้าร่วมและไม่อยากลอง ซึ่งมีเหตุผลหลายประการสําหรับสิ่งนั้น แน่นอนว่าอารมณ์และบุคลิกภาพของเด็กมีส่วนสำคัญที่ทำให้พวกเขาขาดความมั่นใจและไม่กล้าที่ลอง แต่ในฐานะผู้ใหญ่ที่อยู่รอบตัวพวกเขา เราสามารถช่วยให้เด็กเหล่านี้เปิดรับกับประสบการณ์ใหม่ โดยการสนับสนุนและสร้างความมั่นใจให้กับพวกเขา
ประการแรกเราต้องสอนเด็กให้มองตัวเองอย่างมีคุณค่าและคอยหล่อเลี้ยงความรู้สึกมีคุณค่านี้ให้คงอยู่กับพวกเขาตลอดไป ซึ่งจะช่วยให้เด็กเชื่อมั่นในตัวเองและรู้ว่าตัวเองมีความสําคัญ ทั้งในด้านความคิด ความรู้สึก ความต้องการ และการกระทำ
- ใส่ใจในสิ่งที่พวกเขาต้องการจะสื่อสารกับเรา ไม่ว่าจะเป็นด้วยคำพูดหรือภาษากาย สังเกตความชอบของพวกเขาและตอบสนองอย่างสนับสนุน ฝึกที่จะรับฟังพวกเขาอย่างตั้งใจ (ดูโพสต์ก่อนหน้านี้ของเรา “4 วิธีในการสร้างตัวอย่างที่ดีให้กับลูกของคุณในเรื่องของการฟัง” ภายใต้ Parents’ Corner)
- พวกเขาสมควรได้รับพื้นที่หรือโอกาสในการเรียนรู้ อย่ารีบเร่งเด็กเวลาที่พวกเขาพยายามจะบอกอะไรกับเราหรือเมื่อพวกเขากําลังพยายามทําสิ่งที่ท้าทายให้สําเร็จ หลายครั้งที่พวกเรามีแนวโน้มที่จะทําสิ่งต่างๆ ให้กับเด็ก (หรือแม้กระทั่งพยายามช่วยพูดเติมประโยคให้เด็กในขณะที่พวกเขายังพูดไม่จบประโยค) ซึ่งนั่นจะให้พวกเขาไม่สามารถสามารถทำอะไรเองได้ในอนาคต จงรออย่างอดทนใกล้ๆพวกเขา บอกให้พวกเขารู้ว่าเราอยู่ที่นี่หากพวกเขาต้องการความช่วยเหลือ ถ้าพวกเขาเกิดรู้สึกหงุดหงิดหรือโมโหขึ้นมาเพราะไม่สามรถที่จะทำบางอย่างให้สำเร็จได้ เราก็สามารถช่วยให้คําแนะนําพวกเขาได้
- ให้กําลังใจ และ ร่วมฉลอง ทุกความพยายามของเด็กแม้ว่าความพยายามจะไม่ประสบความสําเร็จก็ตาม บอกกับพวกเขาว่าไม่เป็นไรที่จะทําผิดพลาดและให้พวกเขาลองพยายามทำอีกครั้ง พยายามชมเชยพวกเขาจากความพยายามไม่ใช่จากผลลัพธ์ เพื่อช่วยให้เด็กมีความมั่นใจ และกล้าที่จะทดลอง แสวงหา และคิดค้น
สิ่งสําคัญต่อไปคือการคว้าโอกาสที่เราสามารถใช้เพื่อสนับสนุนความมั่นใจของพวกเขา ยกตัวอย่างเช่น หากเด็กกําลังต่อจิ๊กซอว์และขอความช่วยเหลือจากเรา เราสามารถใช้โอกาสนี้กระตุ้นให้พวกเขาทําเองในขณะที่เราคอยให้คําแนะนํา เช่น “ลูกลองจิ๊กซอว์ชิ้นนี้ดูสิ?” และเมื่อเด็กต่อจิ๊กซอว์เสร็จแล้วให้ชมเชยแบบเฉพาะเจาะจง เช่น “ลูกอดทนมาก และพยายามลองต่อจิ๊กซอว์ทุกชิ้นจนลูกต่อเสร็จ สุดยอดจริงๆ!” หากเด็กต้องการที่จะช่วยเมื่อพวกเขาเห็นเราทํางานบ้านบางอย่างอยู่ เปิดโอกาสให้พวกเขามีส่วนร่วม หลังจากนั้นขอบคุณพวกเขาเหมือนที่คุณทํากับผู้ใหญ่คนอื่น การที่พวกเขารู้ว่าเราซาบซึ้งในความพยายามของพวกเขา จะทำให้พวกเขารู้สึกมีคุณค่าและภูมิใจในตัวเอง
เด็กๆ มักจะเรียนรู้ผ่านการดูและการเลียนแบบผู้ใหญ่ ดังนั้นเราต้องเป็นแบบอย่างที่ดีให้กับพวกเขา แสดงให้พวกเขาเห็นถึงทัศนคติและพฤติกรรมที่ถูกต้องเมื่อต้องเผชิญกับความท้าทาย เราสามารถเสริมสร้างความมั่นใจของพวกเขาโดยการแสดงให้พวกเขาเห็นถึงความกระตือรือร้นและความสนุกสนานที่ได้จากประสบการณ์ใหม่
ที่ Oakbury คุณครูของเราตั้งใจที่จะช่วยเสริมสร้างความมั่นใจให้กับนักเรียนของเราทุกคน ผ่านความใส่ใจและใกล้ชิดกับเด็กแต่ละคน และกิจกรรมที่สร้างขึ้นอย่างเหมาะสม มาเยี่ยมชม Oakbury เพื่อหาข้อมูลเพิ่มเติม!
Content by
Eva Horia, Ph.D.
Vice Principal @ Oakbury International School